Реєстрація тварин є невід’ємною частиною державної політики в галузі тваринництва, а тому є обов’язковою для господарств усіх форм власності, які утримують сільськогосподарських тварин для реалізації сировини тваринного походження (м’яса або молока). Ідентифікація тварин, що впроваджується на державному рівні, є одним із головних заходів, які застосовують у світі з метою встановлення походження тваринницької продукції від її виробництва протягом всього життя тварини до попадання на стіл споживачеві.

Обов’язкова ідентифікація тварин передбачена Законом України «Про ідентифікацію та реєстрацію тварин» від 4 червня 2009 року № 1445-VI (зі змінами). Закон визначає організаційні і правові засади ідентифікації та реєстрації тварин з метою одержання оперативної та надійної інформації про поголів'я тварин щодо статі, віку, породи та їх місцезнаходження для поліпшення управління і прогнозування ринків продукції тваринництва та контролю за епізоотичною ситуацією в Україні.

Дія цього Закону поширюється на юридичних і фізичних осіб, що займаються розведенням та утриманням тварин, проводять їх продаж, забій, утилізацію, надають послуги зі штучного осіменіння та організовують виставки тварин. Даний закон розповсюджується також і на власників тварин, які утримують та/або розводять тварин для власного споживання. Крім необхідної ідентифікації тварин, вищевказаний Закон зобов’язує власників тварин вести їх облік, володіти інформацією про переміщення, забій, реалізацію та падіж.

Згідно зі статтею 5 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ідентифікації та реєстрації тварин»
від 14 серпня 2014 року № 1648-VII передбачено, що
юридичні та фізичні особи, що провадять діяльність з розведення та утримання тварин, зобов’язані:

  • подавати для реєстрації дані про ідентифікованих тварин (переміщення,забій, утилізацію, загибель, падіж тварин), ідентифікувати усіх тварин у господарстві;
  • вести облік усіх тварин у господарстві, в тому числі щодо їх народження, ідентифікаційних номерів, усіх переміщень тварин між господарствами, а також про забій, утилізацію та падіж тварин;
  • зберігати відомості про тварину протягом трьох років після її смерті (забій, падіж, утилізація) або переміщення її з господарства;
  • здійснювати переміщення тварин з ідентифікаційними документами;
  • подавати дані до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ветеринарної медицини, про усі переміщення тварин, надходження нових тварин у господарство, а також забій, утилізацію, падіж тварин протягом 5 робочих днів з дати таких дій або подій;
  • проводити забій, утилізацію лише ідентифікованих та зареєстрованих тварин.

Водночас особи, що провадять діяльність з продажу тварин, надання послуг зі штучного осіменіння та організовують виставки тварин, зобов’язані:

  • подавати для реєстрації дані про господарства, що займаються продажем тварин, наданням послуг зі штучного осіменіння та організацією виставок тварин;
  • вести облік тварин;
  • здійснювати продаж, проводити виставки і штучне осіменіння лише ідентифікованих та зареєстрованих тварин.

Переміщення тварин, які не відповідають вимогам законодавства про ідентифікацію та реєстрацію тварин, забороняється.

Юридичні та фізичні особи мають право:

  • обирати електронну або паперову форму ведення обліку тварин та подачі даних, встановлених цим Законом;
  • уповноважити третіх осіб на виконання обов’язків, встановлених цією статтею.

Обов’язковій ідентифікації підлягають:

  • велика та дрібна рогата худоба — протягом 7 днів з моменту народження;
  • товарні свині - не пізніше 60 днів від моменту народження, але раніше ніж тварина залишить господарство (продаж, забій);
  • лошата - не пізніше 1 року після народження.

Послуга з ідентифікації платна – розмір плати залежить від виду тварин, що ідентифікується. Тарифи на роботи і послуги з ідентифікації і реєстрації тварин надаються Кіровоградською філією державного підприємства «Агентство з ідентифікації і реєстрації тварин».

Статтею 107-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність за порушення вимог законодавства про ідентифікацію та реєстрацію тварин, а саме:

  • неподання для реєстрації даних про ідентифікованих тварин, господарства їх розведення та утримання, переміщення, забій, утилізацію, загибель, падіж тварин;
  • переміщення тварин без ідентифікаційних документів;
  • проведення забою, утилізації неідентифікованих та незареєстрованих тварин;
  • неподання для реєстрації даних про господарства, що здійснюють забій та утилізацію тварин;
  • неподання для реєстрації даних про господарства, що займаються продажем тварин, наданням послуг зі штучного осіменіння та організацією виставок тварин;
  • здійснення продажу, проведення виставок і штучного осіменіння неідентифікованих та незареєстрованих тварин.

Вказані правопорушення тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а на фізичних осіб - підприємців, уповноважених осіб - від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Внаслідок збройної агресії російської федерації проти України відбувається значне погіршення контролю за обліком та переміщенням тварин, зокрема, через зменшення рівня їх ідентифікації, що створює загрозу для харчової безпеки в країні.

Звертаємо увагу власників великої рогатої худоби, свиней, овець, кіз та коней на необхідність проведення своєчасної ідентифікації та реєстрації тварин.

 

 

 

Новоукраїнське районне управління

Головного управління Держпродспоживслужби

в Кіровоградській області